BLACK FRIDAY; ET FORBRUGSRÆS UDEN LIGE

Vi ved det kommer, nogle steder er det sågar allerede startet. Jeg hørte en reklame i radioen forleden, der sagde; “vi holder sort november med vilde tilbud og rabatter på dit næste køkken” (eller hvad det nu var) og det efterlod mig, ærligt talt, ret forarget. Det fik mekanikken til at snurre og jeg kunne hurtigt regne ud, at jeg, ligesom mange andre, er nødt til at dele mine tanker omkring, I har nok regnet det ud, “fredagen over dem alle”, Black Friday.

Hvis I har lyst til at høre hvad andre har at sige om det, så kan I læse Tanjas holdning HER, Danicas HER og Sustain Dailys lige HER.

Jeg ved at der er blandede meninger og min egen er sågar lidt blandet. Men min holdning er som udgangspunkt, at jeg synes dagen symboliserer og ER et forfærdeligt forbrugsræs vi har adopteret fra USA. Og lad mig bare sige, jeg synes ikke alt vi tager til os fra USA er lige godt… Herunder Black Friday, der i øvrigt, totalt hul i hovedet, kommer som efterfølger til den skønneste tradition og “helligdag” Thanksgiving. Her handler det jo netop om alt andet end hoveløst at tilegne sig nye ting og ragelse. Traditionen har jo fokus på taknemmelighed og hvor taknemmelig føler man sig lige, hvis man ugen efter står i massive køer til “gode tilbud” og “90% rabat” og tramper hinanden ned for at få fingrene i den der blender, man egentlig ikke har brug for, men som man køber, “fordi det er et godt tilbud”. WHY?! Det giver i min verden ingen mening og jeg forstår ikke, hvorfor vi har taget denne rædselsfulde dag til os… Det er hovedløst forbrug, et quick-fix og en udsalgsrus uden lige. Det er snyd og bedrag og sindssyge rabatter. Ja, der bliver snydt med tilbudspriserne, der i nogle tilfælde, de forgangne år, har været de samme eller højere end den oprindelige pris, så tjek nu, at I rent faktisk gør jer et scoop!

Jeg synes mest af alt at Black Friday er en ærgerlig tendens fordi, den udkonkurrerer de små brands og butikker, der hverken har råd eller lyst til at gå amok med tilbuddene og de høje rabatter. Jeg læste og delte faktisk et instagramopslag i min story for nogle uger siden, der handlede om netop dette. Jeg har indsat det nedenfor, så I kan læse og forstå det fra en butiksejers perspektiv. Jeg kender mange butikker og brands, der ikke kører med udsalg eller rabatter hele året rundt, fordi de mener det sender et forkert signal til kunderne. Det forstår jeg virkelig godt, senest læste jeg et opslag fra en butik i Skørping (nær Aalborg), Maggies Gemakker, der skrev; Hos maggies koster tøjet, hvad det koster. Vi laver ikke flash sale eller belønner vores kunder efter, hvor meget de køber. Til gengæld får alle den samme gode service og opmærksomhed, og ingen føler sig snydt, for varerne koster det samme i morgen som de kostede i går – det synes vi er er fair. Det gælder også Black Friday, hvor vi i stedet holder en fest!

View this post on Instagram

FRA HJERTET Vi holder lukket på Black Friday🤷‍♀️ . For jeg er ikke fan af den dag! Faktisk er jeg ikke fan af hele november måned. Og jeg tror mange mindre butikker og webshops har det på samme måde. . I november går min omsætning drastisk ned. Nogenlunde samtidigt ruller de store mastodonter deres Black Friday markedsføringskampagner ud, nogen med et budget på over 1 mio til netop at bygge op til denne ene dag. Den markedsføring som de små butikker søsætter for at forsøge at redde sig en lille smule omsætning i november- drukner totalt. Kunderne er pressede i november- julen nærmer sig, og de store kæder og butikscentre lokker med op til 80% rabat. Mange vælger at lægge deres penge der, – hos de større kæder, med de vilde tilbud. Det betyder lavere omsætning hver eneste dag i november, for en del af de små butikker😞 . Derfor er november en hård måned! Nu tænker du måske, at de små butikker så bare også kan lave vilde tilbud denne dag. Og ja- det kan de godt – men de kan aldrig matche de store kæders tilbud, og det retter ikke op på det faktum, at deres november måned rent økonomisk allerede er smadret😞 . Slutningen af december er den tid på året hvor flest kontakter mig for at indlevere tøj. Det har de købt på Black Friday. Meget af det har stadig prismærker på, og er aldrig brugt. De fortæller, at de har købt det med 50% rabat, og at der var så meget hype omkring selve dagen, at de følte at de nærmest var nødt til at slå til🤷‍♀️ Bare købe et eller andet- nu når det var så billigt. Men de får det ikke brugt☝🏻 Gad vide hvor meget ekstra tøj der produceres så der kan sælges stort på Black Friday?🙈 Endnu en årsag til, at jeg ikke er fan🍀 . Anyhow- kære dig der læser dette❤️ Jeg dømmer dig ikke hvis du er glad for Black Friday. Og måske gør du dig nogle gode og fornuftige køb. Men jeg vil alligevel gerne opfordre dig til, at overveje at støtte dine små lokale butikker i november – bare lidt. Mange af dem kæmper, for at holde snuden over vande i denne måned💕 Dette opslag kommer fra hjertet og er derfor en kende sårbart🙏🏻 #nohaters #onlylove . . #blackfriday #småbutikker #køblokalt #støtlokalt #forbrug #bæredygtiglivstil #bæredygtigt #november

A post shared by Upcopenhagen (@upcopenhagen_2ndhand) on

 

Opslaget her fik en pige til at skrive til mig; “kan man så ikke holde Black Friday i genbrugerne fx?” Og til det svarede jeg følgende: “Hmm… Altså, jeg forstår godt din point og jo, man ville godt kunne lave den slags i det kollektive klædeskab. Pointen med opslaget var mest for at oplyse jer derude, til at overveje jeres køb og hvor I lægger jeres penge. De små butikker og brands kan slet ikke være med på et koncept som Black Friday, da det fuldstændig nedkører deres økonomi og i langt de største tilfælde ikke passer til deres virksomhedsmodel og værdier. Jeg er ikke fan af Black Friday og har meget svært ved at se noget godt i det. Få virksomheder udnytter dagen til at lukke helt ned for deres slag eller donere omsætningen fra dagen til velgørenhed. Det kan jeg langt bedre lide.”

 

Jeg skrev til hende hudløst ærligt og det gør jeg også, når jeg skriver til jer herinde. Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på noget område, men jeg ser hvor grim en tendens Black Friday er, samt hvilke konsekvenser den har for os, planeten og virksomhederne. Der er intet bæredygtigt over den dag, derfor er jeg ikke stor fan af den. Efterhånden står tilbuddene jo heller ikke på kun én dag, nej nu er det Black Weekend, uge eller sågar måned, og så slutter de lige hele tilbudsfesten af med ‘Cyber Monday’, som er endnu en tilbudsfest (online), der finder sted mandagen efter Black Friday. Som om der ikke var tilbud nok…

Jeg har selv kun benyttet Black Friday få gange i årenes løb, men det er fordi jeg generelt ikke bruger udsalg særligt meget. Faktisk så synes jeg, at det kan være en anelse irriterende, for så kan jeg have købt et produkt fx. lørdag i ugen, hvorefter jeg finder det på udsalg/tilbud om mandagen… Det er sgu irriterende som kunde. Er der nogle af jer, der også har det sådan? Men jeg er ingen engel, jeg skal ikke sidde her og pudse min glorie, for jeg kan også godt lide lidt rabat, og hvis det alligevel er/var en ting jeg havde planlagt at købe/investere i, så kan jeg finde på at bruge en dag som Black Friday. Men det er ikke noget jeg planlægger, og hvis jeg har brug for den pågældende ting, før Black Friday finder sted, så køber jeg det til den oprindelige pris. Jeg planlægger ikke efter dagen, jeg køber sjældent noget til mig selv på den dag, bruger det oftest til julegaver. Dog deltager de færreste af de brands/butikker jeg køber hos i Black Friday fænomenet, så jeg rammer aldrig det vilde udsalgsræs.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke hader folk, der benytter Black Friday, jeg forstår godt, at ikke alle er lige godt stillet økonomisk og derfor kan se en fordel i et godt tilbud. Eller at SU’en godt kunne bruge nogle rabatter, eller at man bare sætter pris på at spare lidt penge. Jeg kan virkelig godt forstå, hvor det behov kommer fra. Jeg kommer selv af en familie, hvor økonomien er knap og hvor besparelser er blevet ledt efter i alle afskygninger, så vi fik mere for pengene. Så ingen løftet pegefinger herfra, men blot en opfordring til at bruge sin sunde fornuft og ikke lade sig friste af “de gode tilbud”. Derudover håber jeg sådan, at I/vi vil acceptere og forstå de butikker og brands, der ikke kører udsalg og Black Friday kampagner. Mit ønske er, at I sætter jer ind i, hvorfor de ikke deltager, hvad det betyder for det enkelte brand/den enkelte butik og hvad de måske/måske ikke gør som alternativ til den ellers sorte fredag…

Måske I har lagt mærke til, at Mads Nørgaard altid lukker helt ned på Black Friday. Både online og i butikkerne. Det er blevet meldt klart ud fra det danske brand, siden Black Friday dukkede op i DK.

Og så sent som i går aftes, modtog jeg denne nyhedsmail fra Monki, der nu også melder fra på Black Friday.

Som modsvar til dagen, er begreber som Green Friday, Fair Friday og White Monday dukket op. Alle tre i håbet om at fjerne fokus fra overforbruget til det velovervejet køb, eller velgørenhed, eller sætte fokus på genbrug og upcycling. Alternativerne er mange og jeg synes ærlig talt, at det er lidt hyggeligt, at nogle af virksomhederne går den anden vej og inviterer deres kunder til et dejligt arrangement i stedet. Det er da hyggeligt og i den helt rigtige ånd efter Thanksgiving og nu her op til jul. Jeg har prøvet at samle en oversigt over, hvad der sker rundt omkring i landet i de forskellige butikker/hos de forskellige brands. For der er lidt at vælge i mellem.

Maggies Gemakker i Skørping holder Fair Friday, en super cozy hangout, en vaskeægte sustainability fest.

Danish Fair Fashion holder i anledning af deres pop-up shop I Guldsmedgade, Aarhus C, et Fair Friday arrangement med oplæg om forbrug og mindfullness. Jeg vil selv være til stede til dette event.

Laøhlé holder også Fair Friday med vin og hygge hele dagen. Ingen tilbud, men et par smukke melted øreringe til de første 25 der køber i butikken og på webshoppen på fredag.

Organic Basics holder fredagsbar i København og løfter sløret for dette års Black Friday/Green Friday kampagne. De giver altid en procentdel af salget på denne dag til en organisation, der arbejder med klima/miljø/bæredygtighed. Jeg ved, at de I år har fokus på at redde bier.

Plastic Change kører igen i år deres, ‘Vi bytter Black Friday ud med #buynothingday’.

Det Kollektive Klædeskab på Vesterbro holder lukket fredag d. 29. november. Det har Lene meldt meget klart ud den sidste måneds tid.

GåGrøn holder Green Friday, hvor 20% af dagens omsætning går til Den Grønne Studenterbevægelse’ (mega optur!)

Som I kan se, er der lidt at vælge imellem, uanset hvor du befinder dig i landet. Og jeg er sikker på, at dem jeg har listet her, kun er et lille udpluk af, hvad der sker ude i landets små, skønne butikker 💚♻️

 

Jeg håber mit indlæg har sat jeres tanker igang omkring Black Friday, og at I ikke føler, at jeg skælder jer ud. Mit ønske med indlægget har blot været at sætte nogle tanker igang, samt bringe nogle perspektiver i spil, man som privatperson nok ikke lige kender til. Og nu er jeg nødt til at spørge jer, hvad er jeres holdning til tilbudsfredagsfesten? Jeg er nysgerrig på, hvordan I bruger den/ikke bruger den eller hvilke “grønne” alternativer, der er jeres yndlings?

Tak fordi I læste med, må I få den bedste tirsdag!

Mange knus

Cams

2 kommentarer Tilføj dine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.