EN GUIDE TIL BORNHOLM // BÆREDYGTIG FERIE

For snart to måneder siden daffede Nicolai og jeg på ferie og i år der blev vi hjemme i Danmark. Dels fordi vi gerne ville, men også fordi pengepungen ikke rakte til mere i år. Turen gik til Bornholm. Nicolai havde ikke været der før og jeg har kun været der én gang og det var i februar, hvor alt var lukket, sneet til og koldt. Ikke noget anbefalelsesværdigt… Så i år skulle det være. Især fordi vi begge har haft en interesse i at deltage ved folkemødet og opleve Bornholm, men aldrig har kunnet, fordi det ligger lige midt i eksamensperioden. Øv. Men vi havde simpelthen den dejligste tur og den har jeg gerne ville dele med jer hele sommeren, men der er konstant kommet noget i vejen. Nu skal det være, selvom det er en hel måned (næsten to) siden vi var afsted. Det kan jo nok godt bruges alligevel. God læselyst!

DET HER HAVDE VI BOOKET HJEMMEFRA

Transport og ophold. Vi tog bussen til Bornholm og havde vores cykler med gratis. Ja, tak. Vi havde bestilt vores billetter på Kombardoexpressen (dem har I hørt mig tale om før) de kører nemlig også fra København til Rønne (og tilbage) Og vi bestilte dem tilbage i april og det var seriøst billigt for to voksne med cykler tur-retur. 438 kr. BUM! Det var altså super lækkert, når man holder ferie på budget og på SU.

Opholdet havde vi booket på Airbnb, men da vi først bestilte i april var rigtig meget allerede booket. Desværre. Heldigvis fandt vi et fint sted i Snogebæk hos et ægtepar, der udlejede deres kælder. De var super gæstfri og havde nogle søde hunde. Vi var dog ikke kæmpe fan af at skulle dele/toilet og bad med ejerne. Stedet var fint og var til en fairpris, så vi brokkede os ikke.

Så vores bedste fif er book dine overnatninger i virkelig god tid!

DE HER BYER BESØGTE VI

Det vi rigtig gerne ville med vores ferie til Bornholm var at besøge de forskellige byer og spise lækker mad, og det må man sige at vi gjorde. Vi cyklede meget rundt ved østkysten (da det var der vi boede) men også var det sted/område vi fandt mest hyggeligt. Så efter vi har cyklet øen tynd og besøgte forskellige byer ville jeg da lige give en lille opsummering af dem. Hvilke der overraskede og hvilke der skuffede.

Snogebæk

Lad mig starte med Snogebæk, byen vi boede i. Byen havde bestemt charme, havde strand og have et hyggeligt havneområde. Men resten var vi ikke særligt imponerede over. Vi spiste på deres røgeri, men det var proppet med irriterende tyske turister og hverken kvalitet eller servicen var imponerende.. Så Snogebæk imponerede os virkeligt ikke. Derudover var der en million spisesteder, men de serverede ALLE (og jeg mener virkelig ALLE) kun pizza, buffet eller pizzabuffet, og vi var altså ikke kommet til Bornholm for at bruge 100 kr på én pizza. Så Snogebæk skuffede desværre og af samme årsag tilbragte vi ikke meget tid der.

Årsdale

Var en guldklump! Byen har charme, den er lille, uberørt og rummer både nyt og gammelt. Vi var vilde med byen og da den ikke lå længere end en 20 minutters cykeltur væk, så tog vi derop ret ofte. Byen ligger på vestkysten mellem Nexø og Svaneke. Der var så roligt og smukt. Det var vi ret glade for, når man havde vadet rundt i Gudhjem og Svaneke, der godt kan vrimle med mennesker. I hvert fald i højsæsonen. Så besøg Årsdale. Der er altså dejligt og der er også adgang til vand, hvis man er til den slags. Derudover havde de nok de pæneste offentlige toilletter nede ved “stranden”. Nicolai og jeg var begge meget imponerede, for det finder du fandme (undskyld sproget) ikke nogen steder i Nordsjælland eller Aarhus.

Svaneke

Havde vi lyst til at bo i. Svaneke fik os til at drømme om sommerhus på Bornholm. Der var simpelthen SÅ skønt og vi var virkelig forelskede i den skønne by. Svaneke føltes bare som hjem. Der var ismejeri, lækkert bryghus, skønt røgeri, lækre genbrugsbutikker (ja tak), søde, små og farverige byhuse og bare en dejlig stemning. Vi brugte to hele dage i Svaneke fordi vi var så vilde med byen. Svaneke skal man bare opleve! + Svaneke var også hjem til den skønneste genbrug. Habengood. FØJ, hvor kunne jeg have brugt mange penge derinde…

Gudhjem

Var ikke noget særligt. Alle taler altid om Gudhjem og jeg har selv været der før og det var også den by vi boede i, da jeg var på Bornholm sidst. Men jeg må sige, at vi blev svært skuffede.. Udsigten fra nogle af byens højeste punkter var ikke til at brokke sig over. Det må man give Gudhjem. Men resten synes vi var lidt kedeligt. Byen var bare super turistet, så vi spiste vores madpakker, gik lidt rundt, spiste på Café Rosa og så cyklede vi videre.

Rønne

Rønne havde jeg fået indtryk af var kedelig og ikke rigtig tiden værd. Men altså der må jeg sige, at jeg ikke er enig. Vi var i Rønne i en times tid inden vi skulle med færgen og jeg synes altså der var skønt. Byen var betydeligt større og mere “kommerciel”, hvis man kan sige det sådan. Der var butikskæder og den slags. Men det synes jeg ikke gjorde noget. Rønne var fyldt med skønne byhuse og små stræder og vi fik langt fra set det hele, men hvad vi så var altså slet ikke dårligt.

Sandvig

Besøgte vi kun meget kort. Vi fik langt fra set hele byen, da vi mest af alt tog derop for at spise is på Kalas. Men byen havde en dejlig atmosfære og mindede os en del om Svaneke. Og så var det sjovt at være oppe på Nordkysten, hvor kystområdet er virkelig klippet og meget smukt. Her ville jeg ikke have haft noget imod at bruge mere tid, men det var simpelthen for langt væk i forhold til vores lokation.

HER SPISTE VI

Årsdale silderøgeri

Det skønneste lille røgeri med den lækreste menu. Her spiste vi to/tre gange i løbet af vores tid på Bornholm og det var altså bare dejligt at spise en røget makrel i aftensolen. Meget lokalt, meget lækkert og helt perfekt for Nicolai og jeg. Vi blev helt vilde med stedet og nød hvert sekund vi havde sammen lige der.

Kalas is

Kalas is er en lille populær isbod/café i Sandvig. Den lille perle ligger lige ud til vandet og selv da vi troppede op kl. 11 lige på åbningstidpunktet, så var der allerede en vrimlen af mennesker. Nicolai synes vi var taget tidligt afsted for at spise is, det synes jeg ikke og jeg var tydeligvis ikke den eneste der mente, at klokken 11 er helt perfekt til is-spisning. Isen var topklasse og ligeså var udsigten, vejret og mit selskab. Klart et besøg værd.

Mikellers

Et skønt og meget hipt bryggeri i Årsdale. Men selvom det var mere moderne, så passede det bare så godt ind lige der i lille Årsdale. Det var et dejligt friskt pust og et skønt match til det traditionelle røgeri. Vi synes det var vildt hyggeligt at sådan en lille by kunne rumme så meget forskelligt. Da vi drak øl på Mikellers (gode øl) blev vi fanget i regnvejret og måtte rykke indenfor, hvor der var mindst ligeså hyggeligt og vi fik mest af alt lyst til at smage en af deres burgere. Deres menu lød nemlig også super god, meget hip og slet ikke tradtionelt bornholmsk. Men det blev den ikke dårligere af, vi havde bare mere lyst til at fylde os med fisk og røgeri mad 😅 Men det så lækkert ud og stedet kan klart anbefales.

Svaneke røgeri

Super service, det kan jeg ligeså godt sige. Det var altså nogle søde damer der stod bag disken, så her endte vi også med at spise et par gange, samt købe mad med hjem. Vi fik super lækker røget makrel derfra og nogle rigtig gode fiskefrikadeller med  pomfritter til. YES. Så er du/I i Svaneke, så gør jer selv den tjeneste at besøge røgeriet. det er også stort, så der er masser af plads både indenfor og udenfor.

Svaneke bryghus

Har en fantastisk beliggenhed, har særlige øl, der kun brygges lige der i Svaneke i begrænsede mængder samt perioder, der samtidig er gode øl og til en fair pris. Vi smagte seks forskellige øl en eftermiddag til billige penge og det havde vi begge mega optur over. Og en dejlig lokal øl på en solskinsdag, det kan altså noget. Varm anbefaling herfra. Også for øl-begyndere.

Café Rosa

Havde jeg kun set på insta, vi havde ikke fået den anbefalet, så da vi var i Gudhjem havde vi egentlig planlagt at besøge pandekagehuset. Men. Så faldt vi over den her lille Rasmus Klump lignende bygning. Den gule mur og den røde skrift. De polkaprikkede hynder og duge, samt den mega quirky indretning, den talte til os. Så vi gik derind, købte to kanelboller, en kaffe og en most. Det var altså lækkert og MEGA hyggeligt. Vi havde faktisk slet ikke lyst til at gå derfra. Så Café Rosa kan anbefales.

Kadeau

WOW. Bare wow. Det her er jo et sted i en lidt anden klasse. Både kvalitets-, lokations- og prismæssigt. Kadeau er en Michelin restaurant på Bornholm, der ligger på den smukkeste plet lige ud til havet. Jeg har ikke så mange ting at sige om det her andet end at det er FANTASTISK. Stemning var super chili, maden var super lækker, servicen i top, jeg fik en virkelig lækker most menu (livet på restaurant, når man ikke drikker vin) vi hyggede os max, vi fik den bedste champagne vi nogensinde har smagt, var rigtig kæresteagtige og lykkelige lige dér, det var bare godt. Det var en luksus og en oplevelse der var alle pengene værd. Så virkelig, hvis I/du har pengene til det eller mulighed for at spare dem op, så skal du/I altså et smut på Kadeau.

Hallegård gårdbutik (slagter)

Var jo en helt anden setting og en helt anden oplevelse. Men stadigvæk noget man skal prøve mens man er på Bornholm for det her var altså håndværk i første klasse. Vi opdagede Hallegård gennem DRs programserie med Master Fatman ‘Smagen af Danmark’ og det var egentlig også meget den serie, der gjorde at vi rykkede på at tage på ferie til Bornholm. Men Hallegård er en slagter med sans for kvalitet. Og ja jeg kan stadigvæk godt finde på at spise kød og det her spiser jeg med god samvittighed, fordi der i processen bliver tænkt meget over brugen af dyret (maksimal udbytte af dyret) og så er produktet også lavet efter opskrift, der ikke kræver konserveringsmidler og tilsat farve. Så det er kvalitet og du kan smage det. Gårdbutikken ligger lidt uden for Østermarie i de hyggeligste omgivelser. Til vores lille tapasbræt fik vi hver en most og solskinsstråler. Det var simpelthem så lækkert. Tempoet er langsomt, men det havde sgu sin charme. Men det er meget godt at være forberedt på. Vi stødte på mange ældre ægtepar der bandede og svovlede og brokkede sig over køen, ventetiden og var generelt MEGET utålmodige..

Fru Petersens café

Er du kageglad, så tag et smut på Fru Petersens Café. Der er kager i alle de mængder du kunne tænke dig, det eneste du skal gøre er at slippe 150 kr og så har du fri adgang til kage, kaffe, kakao, juice og vand i de hyggeligste mormor omgivelser. Stedet emmer af gammel dansk indretning, hygge og tradition. Og jeg vil anbefale det til trods for vores halvsløje oplevelse, men den tager jeg på min hat, for det var mig der var skyld i den dårlige stemning…

DET HER SÅ / BESØGTE VI

Opalsøen + Hammershus + Jons kapel

De tre naturoplevelser tog vi i et hug. De ligger nemlig allesammen nordvest på øen. Jeg elsker naturoplevelser af den art og har tidligere besøgt både opalsøen og Hammershus. Men det var altså i tåge, så jeg glædede mig til at se de forskellige ting i nye omgivelser. Og jeg må sige, at alle tre ting er meget smukke på en varm solskinsdag. Skyfri himmel. Det hele var bare spot on, super flot og en dejlig tur. De tre ting er altså bare lidt en must see, når man besøger Bornholm og så er det god motion for benene. Vi fik gået opad bakke, nydt smukke udsigter og klatret rundt på den bornholmske vestkyst.

Smuk landevej

Er som I nok kan regne ud ikke et sted eller en seværdighed, men når man får cyklet Bornholm rundt, så ser man virkelig meget smuk landevej. Landevej er der ikke så meget af i Helsingør (ikke i den del af byen hvor jeg bor), så jeg blev smask forelsket af at kigge ind i alt krattet langs de bornholmske landeveje. Det væltede med smukke blomster i den skønneste farvepalette. Det eneste jeg fortryder fra den tur det er, at jeg ikke stoppede op og plukkede nogle…

Bonpark (minigolf)

Ligger lidt uden for Gudhjem, så vi tog det i forlængelse af vores tur dertil. Den idé havde alle andre også fået, så der var en del mennesker. Det generede os egentligt ikke, men det tog da klart noget af hyggen. Men vi fik det bedste ud af det, fik drillet hinanden gennem 18 huller med Bornholm-tema, det var lidt sjovt at se øens seværdigheder i miniature. Jeg vandt, fik en hole-in-one og så cyklede vi ellers hjem derfra i øs regnvejr. Det gjorde heldigvis ikke noget, for vi havde haft det sjovt. Så er man til minigolf, så kør til BonPark. Der er stort, plads til sjov og også liggestole, hvis man hellere bare vil slappe af. Tror det kostede 75 kr pr mand, så prisen er også til at overkomme.

Torvehal Bornholm

Var et lille indendørs marked i Rønne, hvor de sælger alt muligt lækkert produceret på Bornholm. Der var frugt og grønt, kød/slagteri varer, fisk, eddiker, olier, most, pasta, is og meget mere. Det var simpelthen madmekka. Men prisen var ogsåå i den høje ende, så vi gik kun derfra med to forskellige slags pølser fra Hallegård, som vi ikke fik købt da vi besøgte gårdbutikken pga kø. Men. det er stadig et besøg værd, for der er masser af lækkert at kigge på og smage på. Og så er der kafferisteri, hvis man er til den slags.

Habengood

Er den skønneste og mest charmerende genbrug i Svaneke. Det er seriøst den vildeste tidslomme og rummer et hav af skatte. Selv kom jeg hjem med den smukkeste vase, den kunne jeg ikke lade stå. Så er der penge til shopping i budgettet og ELSKER du genbrug, så besøg den lille perle. Den er helt bestemt et kig værd.

DET HER NÅEDE VI IKKE

Dueodde nåede vi desværre ikke. Det var den eneste ting jeg var lidt ked af, at vi ikke nåede, da jeg husker vores gåtur på stranden som værende noget af det smukkeste. Men vi var slet ikke syd for Snogebæk. Kun en aften, da vi cyklede ned til Kadeau.

Helligdomsklipperne lidt væk fra Gudhjem. Jeg havde bare hørt om dem. Ikke set dem, men vi valgte det fra pga tid og budget.

Balka strand, der ellers er kendt for at være så smuk. Den cyklede vi kun forbi. Vejret var ikke rigtigt strandvejr og selvom stranden kun lå to kilometer fra hvor vi boede, så valgte vi bare at droppe det.

Det røde pakhus, er en restaurant i Rønne. Men pga for sen booking, fik vi desværre ikke mulighed for at spise der. Så det nåede vi ikke, men må have det til gode. Tror også vores budget var meget glad for den aflysning.

Pandekagehuset i Gudhjem. Det havde jeg fået anbefalet, men vi kom kun til Gudhjem én dag og valgte at tage på Café Rosa i stedet for. Men det gjorde slet ikke spor. Jeg må bare få min pandekage en anden gang.

Plukke blomster. Som jeg nævnte tidligere, så er jeg ked af, at jeg ikke nåede at plukke nogle blomster. Det havde været hyggeligt at have en buket med hjem. Der evt. kunne tørres og laves til en evighedsbuket.

GODT AT VIDE!

Bus er virkelig nemt, meget lokalt (du kan stille dig ud et sted på ruten og blive samlet op), men så hyggeligt og overskudsagtigt. Meget modsat at køre bus i København. Priserne er rimelige og billetter kan bestilles gennem Bornholms bus app. BAT. Derudover kan man få cyklerne med i bussen, hvis man køber en cykelbillet. SÅ nemt og mega lækkert, hvis man er blevet lidt træt i benene 😉

Derudover er det utroligt nemt at komme rundt som cyklist på Bornholm, der er anlagt de skønneste og bredeste cykelstier, men ruter og vejvisning. MEGA fedt!

HVAD VIL VI GØRE ANDERLEDES NÆSTE GANG?

Næste gang vi besøger Bornholm, så bliver det på elcykel eller i bil. Hold kæft vi blev trætte af at cykle. Og jeg blev især træt af altid at svede og få ondt i knæet.

Næste gang vil vi helt sikkert prioriterer at bo et andet sted. Måske oppe ved Nordkysten? Men det kræver nok, at vi er noget tidligere ude ifht booking…

Folkemødet. Det vil vi bare helt vildt gerne begge to. Så næste gang vi rammer Bornholm, bliver det sikkert i forbindelse med folkemødet, og det vil jeg glæde mig til!

VORES VARMESTE ANBEFALING // TOP 5

Jeg har lige samlet vores top 5, så I hurtigt kan danne et overblik over, hvad vi synes var fedest og hvad I måske vil prioritere at se.

Min top 5

1. Årsdale
  2. Kadeau (hvis man kan/har muligheden)
  3. Svaneke
  4. Opalsøen + Jons Kapel
  5. Habengood

Nicolais top 5

1. Kadeau
  2. Alle de mange fiskefrikadeller (køb dem hos Svaneke Røgeri)
  3. Årsdale
  4. Opalsøen
  5. Svaneke

Pyha for en smøre. Men sådan er det altså, når man kaster sig ud i en hel guide til den skønne danske ferieø Bornholm. Øen har så meget skønt at byde på, og det er helt sikkert ikke sidste gang vi besøger den. Så har du Bornholm i tankerne, så gør det. Og så håber jeg, at min guide til Bornholm kan være til inspiration.

Tak fordi I har læst med. Må I have en dejlig mandag.