FASHION REVOLUTION WEEK 2020 // BRUG DIN STEMME OG BLIV EN “FASHION REVOLUTIONARY”

billedet er lånt med tilladelse fra Fashion Revolution Danmark

Det er længe siden I har hørt fra mig, Corona-times har haft væltet mig helt af pinden, men det har I måske også mærket på jer selv? En opdatering på, hvad der er sket og hvad der kommer, den får I, men det bliver ikke her.

Dagens indlæg var egentlig ikke noget jeg havde i støbeskeen, men da Fashion Revolution Week blev skudt i gang i dag, kunne jeg mærke et behov for at knytte lidt tanker og info til emnet.

I har nok set det på min Instagram først? Hvis ikke, kan I følge min profil lige herMen i denne uge, fra d. 20. april til den 26. april er det Fashion Revolution Week. En uge, der sætter fokus på alle de tekstilarbejdere rundt om i verden, der laver vores tøj. Tøj vi køber til ingen penge, og som de tekstilarbejdere i virkeligheden betaler prisen for.

Hvis du ikke ved det, så er der stadigvæk, et hav af mennesker involveret i processen af det tøj du køber. Helt tilbage fra produktionsplan og frem til det lander på disken. Tøj bliver rigtig mange steder stadigvæk spundet, vævet, indfarvet, samt klippet og syet af mennesker, der har direkte kontakt med materialerne, der senere hen bliver til dit tøj. Her blev selv min kæreste klogere, da han troede robotter gjorde den slags. Så rejsen bag det tøj vi køber, er altså mere omfattende og berørt af mennesker end vi måske lige går og tror. Og jeg er sikker på, at det er denne distancering, der er med til at give os et forskruet forhold til vores tøj og dets negative impact på både mennesker og miljø.

billedet er lånt med tilladelse fra Fashion Revolution Danmark

Jeg tænker lige at give lidt baggrundsinfo omkring kampagnen og organisationen Fashion Revolution

Fashion Revolution er en global bevægelse, der året rundt arbejder for og tror på en modeindustri, der værdsætter mennesker, miljø, kreativitet og profit ligeligt. De sørger for at alle involverede i industrien, også tekstilarbejderne, har/får en stemme, så vi sammen kan gøre industrien mere gennemsigtig og i takt med det, bedre.

Fashion Revolution startede som følge af den hidtil største tragedie og ulykke i mode- og tekstilindustriens historie, nemlig Rana Plaza kollapset. Den flere etager høje bygning, der bl.a. husede fem fabrikker, styrtede sammen d. 24. april 2013 og var skyld i 1.134 dødsfald og omkring 2500 tilskadekomne tekstilarbejdere. De havde ingen fagforening at gå til for at belyse og italesætte deres bekymringer omkring bygningens tilstand og i sidste ende italesætte deres sikkerhed. Hvad jeg kan læse mig frem til, skulle der være sendt advarsler til fabriksejerne, omkring at bruge bygningen, da der var opdaget betydelige revner i den, men de blev eftersigende ignoreret af ejerne og de bad tekstilarbejderne komme på arbejde alligevel. Dette på trods af, at de nederste etager var blevet taget ud af brug, efter de nævnte revner var opdaget… Det gør mig ærlig talt ret pist… Men bygningens skader resulterede i, at den styrtede sammen og ulykken blev et wake-up call.

Kampagnen “who made my clothes”, der foregår under Fashion Revolution Week, markerer årsdagen for ulykken og sætter fokus på den sociale bæredygtighed i industrien, der i mange tilfælde bliver glemt og nogle steder er ikke-eksisterende. Kampagnen giver tekstilarbejdere verden over en stemme, men giver samtidig også virksomhederne mulighed for at vise, hvad de gør og om de gør noget for den sociale bæredygtighed. Fashion Revolution lægger med kampagnen op til, at vi som borgere og brugere af beklædning, forholder os kritisk til de brands vi er glade for og som vi aktivt støtter med vores penge. Vi skal stille spørgsmål, for uden de spørgsmål, så rykker vi altså ikke på noget. Virksomhederne derude, skal vide, at det her ER vigtigt! Og jo flere vi er, desto større stemme har vi og på den måde bliver vi hørt. Det er den handling, der er grundlaget for forandring.

Hvis du kunne tænke dig at læse/se mere om Fashion Revolution, Rana Plaza ulykken, samt “Who Made My Clothes kampagnen”, så har jeg samlet nogle links nedenfor til artikler, blogindlæg fra nogle seje damer i mit netværk, websites og en enkelt video fra New York Times.

Se mini-dokumentaren fra New York Times her

Læs denne korte artikel om Rana Plaza fra DR, og hvis du vil mere i dybden denne artikel fra Clean Clothes Campaign.

Hvis du er nysgerrig på Fashion Revolution og deres arbejde kan du læse meget mere om dem og det her

Derudover har Johanne, fra bedremode, skrevet dette blogindlæg. Hun har bl.a. lavet to forslag til, hvad og hvor du kan skrive til brandet, og det er på dansk.

Og Tanja indtager første pladsen og har skrevet hele fire indlæg, der tager snakken om Fashion Revolution Week og social bæredygtighed op. Læs om Tanjas Fashion Revolution Week sidste år, dyk ned i hvorfor Fashion Revolution Week er ekstra vigtig i år pga Covid-19, eller læs helt ben hårdt om, når moden slår ihjel. Du kan også læse om, hvor lidt din “feminist” t-shirt i virkeligheden gør for kvinderne og ligestilling lige her.

 

Nu har du din viden og info i orden, så det er blevet tid til at tage handling!

Og det kan du gøre på mange måder. Fashion Revolution har præsenteret tre muligheder på deres hjemmeside. En e-mail, et opråb på Twitter og/eller et opslag på Instagram. Jeg selv gør brug af den sidste og deler et opslag på instagram, hvor jeg spørger, i år blev det Selected, #whomademyclothes. Alt jeg gør er at vende min beklædningsdel på vrangen, viser mærket i nakken og snapper et lille selfie. Jeg tagger både brand og Fashion Revolution i oplaget (både DK og INT) og så er man i gang. Jeg håber så inderligt, at de har lyst til at svare mig, hvad end det er positivt eller negativt, for jeg er blevet brændt af de sidste to år og er en smule træt af det. Men skulle der være stille, så har jeg tænkt mig at sende en opfølgende mail til dem, der tager udgangspunkt i den template Fashion Revolution har lavet. Hvis I vil have en dansk version af templaten, kan I finde den hos Johanne. Kunne I finde på at spørge et brand #whomademyclothes? Måske I tør spørge jeres yndlingsbrand? Jeg ved, at Tanja spurgte Ganni sidste år og fik svar. Et svar der har resulteret i, at hun ikke køber noget fra dem igen. Ikke engang brugt.

Jeg indsætter lige mine instagramopslag, så I kan se, hvad det går ud på. Og hvis I går ind og følger Fashion Revolutions både internationale og danske instagram, så kan I se mange flere bud på de her billeder. Jeg vil virkelig anbefale jer at følge begge, da Fashion Revolution virkelig laver noget inspirerende indhold, aktiviteter og giver stof til eftertanke!

2018

View this post on Instagram

R E V O L U T I O N 💪🏼 . Jeg har glædet mig særligt meget til denne uge. Det er en fast, og meget vigtig, uge i min “fashion kalender” (LOL) Det er nemlig Fashion Revolution Week og måske I har set mig tale om det i stories i dag? . Det er ugen, der sætter særligt fokus på en mere gennemsigtig modeindustri, social bæredygtighed, samt tekstilarbejdernes arbejdsforhold 🧵 Ugens højdepunkt er uden tvivl #whomademyclothes kampagnen, hvor alle kan dele et billede ligesom mit og spørge et brand, måske ens y-brand, hvem der har lavet ens tøj? 🤔 . Selv har jeg deltaget to gange før, men uden respons. Det krydser jeg fingre for ikke sker i år, og hvis det gør, har jeg en opfølgende mail klar i mine kladder. Jeg skal bare trykke send! 👇🏼 . I år har jeg valgt et dansk brand, brandet der står bag en af mine absolut yndlings skjorter (bevares den er genbrug, men stadig) Så @selected_official #whomademyclothes ? 🤷🏽‍♀️ . #fashrevdenmark #fashrev #fashionrevolutionweek #selected #selectedfemme #bæredygtigmode #genbrugstøj #loppeguld #loppefund #klædeskabet #fairfashion #fairfashionblogger #lovedclotheslast #sustainablefashionfreak #grøngarderobeomstilling #colorsandotherstories #striber #skjorte

A post shared by Camilla Egeberg Rasmussen (@sustainablefashionfreak) on

2020

Derudover synes jeg også at disse profiler er værd at følge denne uge (og også resten af året) da de allerede har super spændende ting på programmet, er dygtige formidlere og nogen af dem har allerede afholdt de første LIVES på Instagram. Så giv dem et skud.

globalfashionexchange

cleanclothescampaign

labouractiondk

bedre mode

tanja gotthardsen

Jeg håber, jeg har klædt jer godt nok på til en uge i revolutionens tegn! Og at I er klar med jeres selfies, e-mails og/eller andre SoMe opslag derude. Jeg glæder mig til at se jer! Og tag mig endelig, så jeg kan finde vej til jeres seje opslag.

Må I få den bedste Fashion Revolution Week.

Vi ses

 

Vil du blive klogere på hvad bæredygtig mode er? Følg mig på Instagram @sustainablefashionfreak eller følg med på bloggen her, hvor jeg deler ud af min viden og ekspertise om, hvad bæredygtig mode er for en størrelse. Du kan bl.a. læse mit indlæg om det danske brand Proem Parades, der laver tøj på bestilling og i restmetervarer. Det er blot et i serien af mange.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.