Sri Lanka & Maldiverne // Dag 4: Sigiriya – Silkefabrik + Village Tour

Hej med jer derude,

Som lovet kommer anden del af dag fire fra min rejse til Sri Lanka og Maldiverne ud i dag. Hvis du ikke har læst den første del kan du læse den lige HER. Der er nemlig alt fra vilde aber, til flotte udsigter og klippetempler. Så hvis det lyder som noget du vil læse om, så klik på linket 😉

Men den anden del her den skal handle om vores lille besøg i en lille silkeforretning, hvor vi så en lille film om, hvordan man udvinder og fabrikerer silke. Vi så de forskellige typer og fik lov til at se dem in real life og mærke de forskellige teksturer. Det var et meget fint lille visit, hvor vi fik lov til at udvælge stof til den sari vi fik lov til at prøve på. Vi fik taget en masse fællesbilleder. Det morede vi os ret meget med. Vi købte ikke noget silke, men vi fik købt nogle flotte postkort.

15492502_10211403526546158_4994650991415023440_n

Efter besøget hos silkebutikken, tog vi videre til den næste aktivitet som vores guide havde planlagt ved siden af det allerede eksisterende program. Det bestod af en Alika Village Tour (Alika er navnet på landsbyen)

Vores tour startede med at vi hilste på vores village tour guide. Han var en flink lille mand og han viste os hen til de her gamle trækvogne, hvor der var spændt to tyre foran. Det var nogle virkelig gamle ustabile vogne og stien vi kørte på var ikke just lige. Så det blev en spændende bumle tur med masser af grin. Vognene kørte os ud til Alika Lake, hvor vi skulle videre med nogle små både, der var lavet af to kanoer og lidt planker. Vi skulle sejle gennem søen for at komme frem til landsbyen.

IMG_3234 IMG_3243 IMG_3249

Vores lille sejltur bestod både af “mødet” med en vild elefant, fugle og åkandehatte. Det var pisse sjovt og helt vildt skørt at opleve vilde elefanter. Det var ligeså naturligt som når vi ser køer og heste græsse i Danmark. Det er lidt underligt, hvordan naturen og livet er så forskelligt fra land til land.

IMG_3252 IMG_3267 IMG_3258 IMG_3256

De mænd der sejlede vores både var virkelig kreative med åkanderne og åkandeblomsterne. Blomsten i ser ovenfor lavede en af mændene til mig ud af en åkandeblomst, der ike var sprunget ud endnu. Og så lavede de selvfølgelig de smukkeste hatte. Er I klar til at se dem?

IMG_3269 IMG_3276

Så flotte ikke? Efter vores fine sejltur kom vi til den lille landsby og hold da op en øjenåbner. Det var en helt anden verden. Her byggede de tage af palmeblade, mure af dyre afføring, udkigstårn til at holde øje med vilde elefanter, der kunne ødelægge deres afgrøder og kokosnøddeskaller som kopper. Det var helt surrealistisk, men meget lærerigt at blive vist rundt i deres små hytter, marker osv.

IMG_3279 IMG_3303 IMG_3300

Det brune fungere ligesom sukker, men i stedet for at putte det ned i teen, tager man en bid af den og drikker så en tår af sin te. Vi fik lov til at overvære madlavningen og smagte en meget traditionel srilankansk sidedish, der hedder coconut sambol. Som er kokos, rødløg og chili blandet sammen (møg stærkt, men lækkert). Det spiste vi meget og de serverede det både til morgenmaden til pandekager og til risretter til frokost og aftensmad.

IMG_3298 IMG_3295 IMG_3293 IMG_3280

Vi fik duftet til forskellige krydderurter og set forskellige frugttræer og buske. Alt sammen så langt fra vores egen verden og de ting vi har i Danmark/Europa. Efter vores lille rundvisning og overværen af madlavning sejlede vi tilbage over søen. På denne tur så vi faktisk en ørn sidde oppe i et af træerne der stod langs søen. Vi skulle videre til stedet, hvor vi skulle spise frokost, der var blevet tilberedt af en anden kvinde. Hun lavede også en af retterne mens vi var der og deres køkkenredskaber er nogle helt andre end dem vi har herhjemme.

IMG_3316 IMG_3313

Der var så mange lækre ting, så hvis man ikke var blevet mæt, så var det ens egen fejl. Den srilankanske mad er meget krydret, stærk, men ikke mindst en uforglemmelig smagsoplevelse. De er dygtige til at koordinere det salte, det sure, det søde og det stærke. Jeg var i hvert fald glad for at jeg fik smagt det hele.

Efter vores lækre frokost, var der faktisk en sidste ting. Damen der havde lavet mad til os, viste den teknik de bruger til at få risene ud af den skal de ligger i til at starte med. Det krævede utrolig teknik og vivar fascinerede over, hvor lidt af risene hun tabte på jorden. For det var ikke nemt det hun gjorde. Altså havde jeg selv gjort det, havde jeg tabt alle risene ud af den “kurv” hun sorterede dem i…. 😀 Men efter det var vi færdige med vores village tour og det betød, at vi nu kun manglede én ting på dagens program, nemlig SAFARIIIII! Men det får I mere om i næste del.

God søndag til jer alle, jeg vil gøre mig klar til fødselsdagsfrokost hos min veninde Kaisa <3