UGEN DER GIK #25 // FIRENZE, FIRENZE & MERE FIRENZE

Hej venner,

Så er jeg hjemvendt fra Italien og jeg har faktisk været hjemme i 10 dage nu, men jeg har haft travlt med at flytte og med fødselsdage (inklusiv min egen)… Jeg håber I nød de små indlæg og videoer, der kom op mens jeg var væk. Det blev ikke til et hver dag, men jeg fik sørget for at der var tre stykker om ugen. Jeg håber de var værd at læse og trods alt var bedre end total stilhed ? Det var ikke planen, at der skulle gå en uge uden indlæg, men jeg blev simpelthen fanget af livet. For jeg har haft en del om hovedet den sidste uge. Så jeg har faktisk tænkt på, at lave en lille video med en life update. Hvad tænker I om det?

Den her uge kommer til at handle rigtig meget om Firenze, men jeg håber det er okay. Jeg har ikke tænkt mig at gå vildt meget i detaljer her, da jeg har planer om at lave et indlæg (eller flere) dedikeret til vores dage i Firenze, vores tips osv.

Men ugen der gik skal I selvfølgelig ikke snydes for, så her får I den: (Jeg beklager billedkvaliteten i det her indlæg. Billederne ER blevet taget med mit store kamera, men for some reason sker der noget med kvaliteten, når jeg overfører til wordpress. Det plejer ikke at ske, så jeg arbejder på sagen! Sorry. Tror muligvis det er vores netforbindelse. Den har drillet lidt i dag)

Mandag d. 09.07.18

Var jeg oppe og gøre det sidste klar til Firenze/Toscana. Og henad middagstid blev jeg samlet op af Nicolai og hans forældre, hvor vi sammen tog ind til Nicolais fætter og besøgte hans kæreste og to børn. Den ene kun 2/3 måneder gammel. Ham har vi slet ikke set endnu Nicolai og jeg, da vi jo sjovt nok har været i Aarhus.

Efter det tog vi ind til Nicolais storebror, hvor vi skulle sove inden vi tog til Københavns Lufthavn midt om natten til tirsdag/tidlig morgen. Vi lavede aftensmad og hyggede med hans bror og kæreste.

Tirsdag d. 10.07.18

STOR REJSEDAAAAAG!!! Vi skulle flyve allerede klokken 06.30 om morgenen. Så vi var ude i lufthavnen ved 4 tiden… FØJ FOR SATAN det var tidligt. Men ikke så slemt som jeg troede, da det jo trods alt er lidt lyst udenfor på det tidspunkt. Men vi var ikke de eneste der havde fået den idé, for da vi tog bus 500C ude fra Amagerbro skal jeg da lige love for, at den blev mere og mere proppet med mennesker og kufferter.

Men vores tur til Firenze gik simpelthen så godt! Vi var ret trætte da vi kom til Münchens lufthavn, men heldigvis fandt vi liggestole ved vores gate, hvor vi lige kunne få en halv time på øjet.

Og klokken 12 var vi fremme i Firenze. Her tog vi bussen ind til centrum (mega nemt, den kørte nemlig direkte) og fandt vores lejlighed, som vi havde lejet gennem Airbnb. Sådan et hyggeligt sted og vores vært Andrea var utroligt flink!

Efter en lur, et bad og en tur i det nærmeste supermarked var vi klar til at udforske Firenze.

Vi gik en tur, som vores Lonely Planet guidebog havde anbefalet og den var rigtig god. Vi kom rundt om det centrale og vi hyggede os vildt meget.

Og om aftenen spiste vi aftensmad på Trattoria Casalinga. Et sted der havde fået sindssygt gode anmeldelser på TripAdvisor. Og jeg skal da lige love for, at vi gik glade og mætte derfra! Wow.

Onsdag d. 11.07.18

Sov vi længe og klædte os pænt på til at tage på Gucci Museum, også kaldet Gucci Gardens. Det var mega fedt!! Lige et museum til min smag ? der var alt fra gammelt til nyt til Guccis egne kollektioner og til samarbejder med Tom Ford osv. Vildt flot og søde mennesker til at betjene en.

Vi fandt et lækkert sted at spise frokost. Utroligt populært, utroligt charmerende og utroligt lækkert! Vi fik dejlig pasta og en cola til hver. Trattoria Mario på via Rosina hed det. Både nævnt på tripadvisor og i vores guidebog.

Derefter gik vi lige over og tog et kort kig på Mercato Centrale, der er et stort madmarked fyldt med slagtere, specialbutikker, fiskehandlere og grønthandlere. Proppet med stemning.

Efterfølgende gik vi lige hjem og klædte om og tog ordentligt fodtøj på inden vi skulle videre til Firenzes haver syd for Arno-floden. Gardinio Boboli og Gardinio Barbini. Her var vi i en del timer, da området er kæmpe. Så på vejen hjem forkælede vi os selv med lækker Gelato.

Vi mødte Nicolais forældre til aftensmad på en restaurant vi havde fået anbefalet af Andrea. Den var ikke noget særligt. Men vi gik derfra tilfredse og fik lige vist Nicolais forældre vores lille lejlighed inden de gik tilbage til deres hotel.

Torsdag d. 12.07.18

Stod vi tidligt op. Vi havde nemlig købt billet hjemmefra til at besøge Duomoen og alle de attraktioner, der fulgte med til.

Så vi startede med det 86 meter høje klokketårn. Og nød udsigten efter mere end 400 trappetrin.

Dernæst gik vi ind i dåbskapellet, der var utroligt flot. Både udenpå og indeni. Det er utroligt hvordan de har arbejdet med udsmykning. Men ellers var der ikke så meget andet vildt ved det.

Derefter gik vi lige ned og handlede, drak lidt vand og gjorde os klar til vores tur ind i kuplen. Herfra fik vi først set indersiden af katedralen, og efter det stod den på 400 trin mere (udover dem vi havde gået i klokketårnet) for at komme op i kuplen.

Vi mødte Nicolais forældre til frokost samme sted som vi havde spist dagen før. Vi fik dejlig pasta og så en toscansk madkendis nemlig Bistecca alla Fiorentina. Det er bare en kæmpe bøf, der er grillet. Men de laver det utroligt godt, så den “egnsret” skulle vi selvfølgelig prøve. Efter maden tog vi Mercato Centrale igen, men med Nicolais forældre, hvor vi fik købt en masse skinke.

Jeg er ret sikker på, at vi efter en lille times pause mødtes på Nicolais forældres hotel og gik op i deres “rooftop bar” og fik en lille drink og snacks til. Vi spiste aftensmad hjemme i vores lejlighed og havde en stille og rolig aften.

Fredag d. 13.07.18

Sov vi rigtig længe og efter en sløv morgen gik vi ned for at bestille billet til Uffizi galleriet. Et kæmpe must-see, når man er i Firenze.

Bagefter gik vi på museet der hørte til katedralen. Vores billet var nemlig gyldig i 72 timer. Så der kunne vi se al indmaden fra katedralen, klokketårnet, krypten og dåbskapellet. Det har de nemlig taget ud, for at kunne holde det ved lige.

Og efter en times tid derinde tog vi ned og spiste frokost på Trattoria Mario igen. Ja, det blev en favorit.

Klokken 16.30 havde vi tid nede på Uffizi, så der stod vi klar til at se det museum ALLE guidebøger skriver om. Men altså vi brugte måske 30 minutter i alt derinde på at kigge på kunst, skulpturer osv. Mere havde vi ikke behov for. Det er nemlig nogle ret uinteressante skulpturer, billederne skildrer allesammen de samme begivenheder, så det fedeste var nok selve galleriet. Altså bygningen (og dets loft, der var dekoreret med loftmalerier. Der var ikke én bar plet) Og så var der en ret fed udstilling dernede lige nu med en tysk skulptør kaldt Fritz Koenig. Og så selvfølgelig det berømte maleri “Venus’ fødsel” som man kender fra historiebøgerne eller fra billedkunstundervisningen. Men det var det.

Efter Uffizi skulle jeg lige ned og købe en lille souvenir med hjem fra en lille håndværksbutik, hvor de var kendt for deres marmorerede papir og bogbindingsskills. Og efterfølgende mødtes vi med Nicolais forældre til aftensmad på Trattoria Casalinga, hvor Nicolai og jeg havde spist den første aften. Det var vildt lækkert og vi hyggede os med sindssygt god mad og en lille is bagefter. Den blev nydt på i solnedgangen og med udsigt til den gamle bro/Ponte Vecchio. Da vi kom hjem skulle vi bare pakke.

Lørdag d. 14.07.18

Vi kørte fra Firenze klokken 10 og så frem til nogle dage med afslapning og fri for flere tusinde turister. Vi kørte videre til en lille by i Toscana der hedder Chianni, hvor vi skulle tilbringe den næste uge i et (hvad vi blev virkelig virkelig positivt overraskede over) lækkert sommerhus med udsigt ud til de bakkede landskabet, der pryder det toscanske “land”.

På vejen så vi både vinmarker, olivenlunde og KÆMPE solsikkeplantager. Det har jeg aldrig set før, men det var virkelig smukt!

Da vi ankom spiste vi lækker pasta til frokost, traskede rundt i byens hede, plaskede lidt i poolen for at køle ned og lavede en lækker antipasti anretning derhjemme inde vi tog ud og spiste byens bedste pizza til aftensmad. Dejligt at være væk fra Firenzes travlhed.

Søndag d. 15.07.18

Var vi trætte og sov længe og dasede ved poolen med en bog indtil det blev for varmt og vi gik indenfor, hvor jeg forsatte med at læse, så en film og tog den med ro.

Vi kørte lidt rundt i området og besøgte et vandfald vi havde læst om, men det var lidt skuffende, da vi desværre ikke kunne komme op til det store af dem. Vejen var nemlig spærret…

Men vi tog hjem og hyggede og spiste god aftensmad som Nicolai havde lavet. Tror faktisk at søndag var den dag, hvor vi fik lækker lækker lækker frisk pasta fra en lille lokal pastabutik. Ej det var godt! Og så havde vi faktisk også livemusik lige ude foran vores hoveddør. Utroligt hyggeligt ?

Det var alt fra #25. I skal nok snart høre fra mig igen. Jeg skal bare lige have undersøgt det med billedkvaliteten… For det er da lidt irriterende…. ?

Vi ses snart! Og lad mig høre, hvis I vil have en video update.